רוצה לפרסם חינם את העסק שלך ב B144? להוספה >

כיצד להימנע מחוק הספאם?

אפשר לשווק בלי להיות ספאמר. קודם כל צריך להכיר את החוקים

מאת: | זמן קריאה: 01:34 דק' | ינואר 2018 | מערכת B144 דיגיטל | שיתוף באמצעות דואר אלקטרוני שיתוף בפיסבוק שיתוף בטווטר

כיצד להימנע מחוק הספאם?
לדעת את החוק

תיקון 40 לחוק התקשורת כולל את סעיף 30א, הידוע כ״חוק הספאם״. בתיקון נקבע כי שליחת הודעות המוגדרות כמידע פרסומי (כל הודעה המעודדת רכישה של מוצר או שירות – באופן ישיר או עקיף) הינו אסור על פי חוק. האיסור הוא בגבולות הדין האזרחי, לא הפלילי, אך עדיין מדובר בפעולה הגוררת סנקציות ולכן חשוב להימנע ממנה

לפני שנבהיר איך עושים זאת, חשוב להבהיר כי פוסט זה אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. כיום, כל שליחת sms עסקי חשופה לחבות משפטית, לכן אם יש ספק – אין ספק, ועליכם לפנות לעו״ד המתמחה בדיני אינטרנט לקבלת ייעוץ משפטי מקיף. ועכשיו – ניגש לעניין..

 

חוק הספאם – על מי הוא חל ועל אילו סוגי הודעות?

סוגי ההודעות עליהן חל חוק הספאם הן: סמס, דוא״ל ומערכות חיוג אוטומטיות (המשמיעות הודעות מוקלטות מראש). טלמרקטינג, לעומת זאת, נשאר חוקי. החוק אינו חל רק על מי ששולח את ההודעה, אלא גם על מי שההודעה מפרסמת. כלומר, גם על החברה אשר שולחת סמסים בתפוצה רחבה, וגם על החברה המפרסמת. מכאן – ישנה חשיבות גבוהה לבחור בחברת הפצת הודעות המכירה את החוק ודרישותיו, ועומדת בהן.

 

לא מומלץ שהלקוחות יזהו אתכם כספאמרים

לא מומלץ שהלקוחות יזהו אתכם כספאמרים (צילום: Pathdoc, shutterstock)

 

שלחתם ספאם? תפצו.

החוק קובע פיצוי מוגדר של עד 1,000 ש״ח עבור כל הודעה – ללא הוכחת נזק. כלומר, אם שלחתם אלפי הודעות sms, באופן תיאורטי אתם חשופים לתביעות בסכומי עתק. המודעות להודעות הספאם הינה גבוהה, וכיום ניתן למצוא טיוטות מוכנות לכתב תביעה להורדה למחשב. קלות הגשת התביעה הביאה להחמרה עם שולחי הספאם והחשיפה לתביעות ספאם הינה ממשית. אז איך נמנעים מהסכנה שבספאם? ובכן, לשם כך התכנסנו:

 

כיצד להימנע מתביעות ספאם בעת שיווק בסמס

ישנם 3 כללים פשוטים, כאשר עומדים בהם – כך תפחת הסכנה לתביעות ספאם:

 

אישור מראש של מקבל ה-sms – בעת ביצוע הסכם עבודה, הרשמה למועדון לקוחות או כל הסכם אחר שיש לכם מול הלקוח – בקשו ממנו לאשר לכם לשלוח לו הודעות sms. על האישור להיות מפורש וברור.

 

אפשרות הסרה מתפוצה – בית המשפט קבע כי כל הודעת סמס צריכה להכיל את פרטי העסק, ואפשרות פשוטה להסרת פרטי מקבל ההודעה מרשימת התפוצה. האפשרות להסרה חייבת להיות באמצעות הדרך שבה המסר התקבל, וניתן להציע גם אפשרות הסרה בדרך נוספות. כך או כך, הלקוח חייב לקבל מכם אפשרות פשוטה ונוחה להסרתו מרשימת התפוצה והפסקת קבלת הודעות בעתיד.

 

סמס ראשון ניטרלי – בעבר, נהוג היה לשלוח הודעה פרסומית, ובמקרה בו מקבל ההודעה לא היה מבקש להסיר עצמו מרשימת התפוצה, העסק היה רואה זאת כהסכמה לשליחת הודעות עתידיות. בית המשפט העליון פסל את הפרקטיקה הזו וקבע כי ניתן לפנות ללקוח באופן ראשוני וחד פעמי כדי לבקש את אישורו לקבל הודעות פרסומיות בסמס, אך פניה זו לא יכולה לכלול פן פרסומי או לשלב מוצרים ושירותים של השולח. כלומר, עליה להיות ניטרלית.

 

תנו ללקוחות אפשרות לסרב

תנו ללקוחות אפשרות לסרב (צילום: shutterstock)

 

כמשווקים, עליכם להכיר את החוק על בוריו ולהקפיד לפעול בגבולותיו. הסיכון הכרוך בפעילות המשלב ספאם הינו גבוה, ובנוסף לכל – ספאם הינו גורם מרכזי לפגיעה בתדמית העסקית שלכם, שכן מדובר, בסופו של דבר, בהטרדת לקוחות.

 

שיתוף באמצעות דואר אלקטרוני שיתוף בפיסבוק שיתוף בטווטר