רוצה לפרסם חינם את העסק שלך ב B144? להוספה >

מהדורה מעודכנת: מהו שיווק RTM ואיך הוא יכול לסייע לעסק שלכם

Real Time Marketing מתייחס לאירועים אקטואליים כדי לגרום ללקוחות פוטנציאליים להתרגש, לצחוק והכי חשוב – לשתף. כך תעשו זאת נכון

מאת: | זמן קריאה: 02:03 דק' | מאי 2020 | מערכת B144 דיגיטל |

  • בימים אלה, כשעסקים מתחילים להתאושש מנזקי הקורונה, אנחנו מחפשים דרך להשיג חשיפה מקסימלית ללקוחות פוטנציאליים במינימום תקציב. אין ספק שמדובר באתגר, שכן  ברור כי אם יש לכם כיסים עמוקים יותר, תוכלו להגיע בהתאם לקהל גדול יותר. אבל יש דרך לשבור את המשוואה הזו: ליצור תוכן ויראלי שיגרום לאנשים להתפעל, לצחוק ולשתף.

    בוודאי שמעתם וראיתם סרטונים כאלה, אבל לא בהכרח הייתם מודעים למונח המקצועי. בדיוק בשביל זה אנחנו כאן. נעים להכיר: פוסט RTM.

     

    מה זה RTM?

    Real Time Marketing, או בעברית – שיווק בזמן אמת. תגובה חדה ומיידית לאירועים אקטואליים, שיש בה ערך עבור הלקוח – היא מעלה חיוך, מצחיקה, מפתיעה או מרגשת.

    ערימת עיתונים מונחת על מחשב נייד

    להגיב לאירועים וליצור באז ויראלי סביב המותג   

    המחשה טובה לרעיון הזה מספק לנו משבר הקורונה. אין כמעט מותג שלא הגיב עליהם במישרין או בעקיפין – לצורך בבידוד, להנחיות המחמירות או לבכירי משרד הבריאות שהפכו לפנים של המשבר כמו משה בר סימן טוב, סיגל סדצקי וגבי ברבש. דוגמה אחת קונקרטית אפשר לקבל מדורקס, שבתגובה לדיווחים על השטחת עקומת החולים פרסמו פוסט נכתב: "העקומה מתיישרת"; לכאורה שתי מילים תמימות, שבהקשר של דורקס מקבלות משמעות ממזרית. הפוסט המשעשע הזה זכה ל-4,500 לייקים וליותר מ-300 תגובות.

    בטח תשאלו, במה שונה שיווק בזמן אמת מכל פוסט אחר שמעוגן בלוח השנה, כמו למשל ל"ג בעומר, חג שבועות או להבדיל, החופש הגדול? ההבדל טמון בכך ש-RTM תמיד קורה בהפתעה – אי אפשר להתכונן אליו מראש, מכיוון שמדובר בתגובה לאירוע אקטואלי.

    וזו בעצם כל התורה על רגל אחת: שיווק בזמן אמת דורש לא רק יצירתיות אלא גם זריזות מחשבה  אבל יש לו פוטנציאל ויראליות אדיר והוא יכול לשוות למותג תדמית מעודכנת, קלילה, כיפית ומצחיקה.

     

    מה הופך פוסט RTM לוויראלי?

    מכיוון שמדובר בנושא רלוונטי ומעניין שזוכה לחשיפה ציבורית, האלגוריתם של פייסבוק מזהה את הבאזז, והפוסטים שעוסקים בנושא החם זוכים לחשיפה מוגברת. אם הפוסט שלכם מעניין ומשעשע, המשתמשים בפייסבוק כבר יעשו את כל השאר: יגיבו, ישתפו, יתנו לייק – והחשיפה הוויראלית תהיה מרשימה (לפחות ברובה; מומלץ לממן את הפוסט לפחות בהתחלה כדי לסייע לו לתפוס תאוצה).

    חולמים על חשיפה גדולה יותר שתזניק את העסק שלכם קדימה? תנו למומחים של 144B לנהל את הקמפיין הבא שלכם בפייסבוק!

     

    איך מכינים פוסט RTM מוצלח?

    בגדול, מתייחסים לאירוע אקטואלי שמתחבר באיזשהו אופן למותג שלכם, יוצרים פוסט ומתחילים להפיץ אותו ברשתות החברתיות. יש כמה כללים שחשוב להקפיד עליהם ומבדילים בין RTM טוב ל-RTM בינוני, או כזה שאף  מזיק למותג:

    1. קשר למותג – חייבת להיות זיקה בין המותג שלכם לנושא הRTM-. כשהקשר הוא מלאכותי ואתם רק "רוכבים על הגל", מרגישים את זה. כך, למשל, הגיוני ומתבקש מצד מאפייה או מחלבה להתייחס בפוסט RTM לסערת עוגת הביסקוויטים של שרה נתניהו; אבל מספרה שתנסה להתייחס ותעלה פוסט באותו הנושא בדיוק, הגולשים ירימו גבה או אפילו יצחקו (ולא במובן הטוב), מכיוון שמדובר בעולם תוכן שונה לגמרי.
    2. הכל זה טיימינג – פרסום הRTM- חייב להיעשות בזמן הנכון. אם כל המותגים כבר עשו את זה לפניכם, הפוסט שלכם יהיה לא מעניין, לא רלוונטי ובטח לא מצחיק. צריך לפעול מהר ולהיות מקוריים, אחרת חבל על המאמץ.
    3. למה לי פוליטיקה עכשיו – שימוש פזיז ב-RTM עלול לגרום למותג שלכם נזק רב. כוונות טובות לא יעזרו כאן, אתם חייבים לחשוב מראש מי עשוי להיפגע מהפרסום. מאחר שהחדשות בישראל עוסקות באופן טבעי בפוליטיקה ובנושאים שנויים במחלוקת, צריך להיות זהירים במיוחד. לא כדאי לכם לעורר את זעמם של לקוחות פוטנציאליים עם פוסטים שמתייחסים לנושאים פוליטיים או לסוגיות נפיצות אחרות.

    אדם עצבני מביע את זעמו

    היזהרו מלעורר את זעמם של אנשים שעלולים להיפגע מהפוסט

    1. בלי טרגדיות – אל תפרסמו פוסטים שמגיבים על אסונות, אפילו אם זה מתבקש לכאורה. אתם לא רוצים לפגוע באף אחד או לעורר כעס. כך למשל, פוסט RTM ציני שהתפרסם על רקע השיטפונות בתל אביב בחורף האחרון, זכה לתגובות זועמות מייד לאחר שנודע שהשיטפון גבה קורבנות בנפש. יש דברים שלא צוחקים עליהם, בטח לא ב-RTM.
    2. הסכנה המשפטית – סוגיה נוספת שחשוב להקדיש לה תשומת לב היא הנקודה המשפטית – חשוב לשים לב שבפוסט אתם לא מפירים בטעות זכויות קניין רוחני, זכויות יוצרים או את הזכות לפרטיות של ידוענים מסוימים. אם יש לכם חשש, כדאי להתייעץ עם עו"ד כדי להימנע מתביעה שתגרור אתכם לתשלומי פיצויים יקרים.
  • דילוג לתוכן